Ako bezpečne používať AI s deťmi: Praktický sprievodca pre rodičov
Nástroje ako ChatGPT sa pomaly, ale isto stávajú súčasťou našich každodenných životov – a to platí aj pre naše deti, či už sa nám to páči, alebo nie. Rodičia sú ohľadom AI často na vážkach. Buď vôbec nechcú, aby ich deti používali a „podvádzali“ tak v škole, alebo sú voči tomu ľahostajní a dávajú im úplnú slobodu.
Mnohé výskumy aj skúsenosti z praxe naznačujú, že najlepšie funguje vyvážený prístup: namiesto úplného zákazu ponúknuť deťom informovanú podporu. ChatGPT a podobné generatívne modely sú iba nástroje, a ich výhody či riziká vo veľkom vychádzajú z toho, ako ich používame.
Zjednodušené vysvetlivky: Čo je to AI, LLM a ChatGPT?
V bežnej reči sa najčastejšie stretnete s menami konkrétnych chatbotov, teda ChatGPT, Gemini, Claude a ďalšie. Na pochopenie, v čom môžu tieto nástroje deťom prospievať a v čom škodiť, sa hodí poznať pár ďalších základných pojmov: generatívna AI a LLM.
Generatívna AI je nástroj, ktorý vstrebal veľké množstvo dát, a na základe vášho promptu (vstupu, zadania) potom z týchto dát dokáže vygenerovať originálny výstup – či už obrázok, video, hudbu alebo text.
LLM (anglická skratka pre veľký jazykový model) je typ generatívnej AI, ktorá vyniká porozumením a prácou s jazykom, učí sa tým, že spracováva obrovské množstvo textu z internetu, kníh, článkov a ďalších zdrojov.
Kľúčový v definícii je fakt, že tieto nástroje iba generujú obsah – nerozmýšľajú samé za seba, v podstate sa len snažia odhadnúť, aká odpoveď bude vzhľadom na zadanie pravdepodobne najlepšia. To vo veľkom ovplyvňuje, na aké účely je vhodné a nevhodné ich používať.
V článku sa zameriame iba na nástroje, ktoré generujú text. Ide o dobrý začiatok, ktorý je možné využiť ako pre zábavu, tak aj pre učenie, no treba postupovať opatrne a s vedomím rizík AI nástrojov. O nich nám porozprával špecialista na digitálnu bezpečnosť spoločnosti ESET Ondrej Kubovič.
Za poskytnutie jeho fotografie ďakujeme Magdaléne Tomalovej.
Za poskytnutie jeho fotografie ďakujeme Magdaléne Tomalovej.
Záleží na tom, či používam ChatGPT alebo iné nástroje?
Každý nástroj má trochu iný systém, vychádza z iných dát, a má teda iné silné aj slabé stránky. Líšiť sa môžu napríklad ich funkcie. Podľa niektorých zdrojov je ChatGPT dobrý na kreatívne písanie, Claude ovláda logické zadania a prácu vo viacerých jazykoch, výhodou Gemini alebo Copilot je ich prepojenie s bežne používanými online nástrojmi (Google Workspace, kancelárske balíčky Microsoft).
Okrem toho vie byť rozdiel v možnostiach platenej/neplatenej verzie, ale aj v spôsobe, ako modely pracujú s vašimi dátami – neplatené nástroje ich často môžu používať na ďalšie trénovanie modelu.
Okrem toho vie byť rozdiel v možnostiach platenej/neplatenej verzie, ale aj v spôsobe, ako modely pracujú s vašimi dátami – neplatené nástroje ich často môžu používať na ďalšie trénovanie modelu.

Ondrej Kubovič
špecialista na digitálnu bezpečnosť ESET
ChatGPT, ako aj iné AI modely, má viacero obmedzení, ktoré je potrebné poznať, napríklad ochrana súkromia. Údaje zadané do AI môžu byť analyzované, uložené alebo použité pri ďalšom trénovaní modelu. Niektoré open-weights systémy (napríklad DeepSeek) môžu zbierať obsah bez dôkladnej kontroly, čo znamená, že citlivé informácie môžu z AI uniknúť alebo byť zneužité.
Ďalším rizikom je etická stránka. AI môže generovať obsah, ktorý je zaujatý alebo skresľuje realitu. A hoci má väčšina nástrojov ochranné filtre, nie sú neomylné. Preto by nástroje AI nemali slúžiť ako náhrada odborníka, ani ako dôveryhodný zdroj v citlivých témach. Vhodné je ho používať ako pomocný nástroj s rozumom a odstupom.
Ďalším rizikom je etická stránka. AI môže generovať obsah, ktorý je zaujatý alebo skresľuje realitu. A hoci má väčšina nástrojov ochranné filtre, nie sú neomylné. Preto by nástroje AI nemali slúžiť ako náhrada odborníka, ani ako dôveryhodný zdroj v citlivých témach. Vhodné je ho používať ako pomocný nástroj s rozumom a odstupom.
Na čo použiť ChatGPT s deťmi? Dobré príklady použitia
Hoci sa použitia ChatGPT deťmi široká verejnosť často obáva, v niektorých prípadoch dokáže byť veľmi nápomocný – trebárs pri vzdelávaní. Keď sa deti správne naučia, ako s týmito nástrojmi pracovať, môžu mať v budúcom živote veľký náskok. Zároveň je dôležité, aby deti pochopili, na čo sa AI hodí (a prečo) a kedy je lepšie sa obrátiť na iné zdroje.

Ondrej Kubovič
špecialista na digitálnu bezpečnosť ESET
AI už nie je záležitosť budúcnosti, ale už dnes súčasťou každodenného života, vrátane toho detského. Používa sa v školských systémoch, pri domácich úlohách, vo vyhľadávačoch, na sociálnych sieťach aj v hrách. Deti s ňou prichádzajú do kontaktu pravidelne, často aj bez toho, aby si to rodičia uvedomovali. Nevedomosť rodičov môže deti vystaviť rizikám a aj negatívnym dôsledkom využitia AI, ktoré v súčasnosti nevieme dobre predpovedať.
Je preto dôležité neignorovať túto technológiu, ale naopak pokúsiť sa ju pochopiť, vyskúšať a získať aspoň základné porozumenie. Stačí položiť niekoľko otázok v jednoduchom AI nástroji a sledovať, čo dokáže a ako odpovedá. Rodič tak získa nielen prehľad, ale aj schopnosť zapojiť sa do rozhovoru s dieťaťom, usmerniť ho a prípadne korigovať rizikové správanie. Lepšie je nástroj ovládať, než sa mu vyhýbať a tým stratiť možnosť včas zasiahnuť.
Je preto dôležité neignorovať túto technológiu, ale naopak pokúsiť sa ju pochopiť, vyskúšať a získať aspoň základné porozumenie. Stačí položiť niekoľko otázok v jednoduchom AI nástroji a sledovať, čo dokáže a ako odpovedá. Rodič tak získa nielen prehľad, ale aj schopnosť zapojiť sa do rozhovoru s dieťaťom, usmerniť ho a prípadne korigovať rizikové správanie. Lepšie je nástroj ovládať, než sa mu vyhýbať a tým stratiť možnosť včas zasiahnuť.
Vedeli ste, že?
Podľa českého dotazníka JSNS iba 14 % študentov stredných škôl nemá žiadnu skúsenosť s AI nástrojmi. Z tých, ktorí skúsenosť majú, ich použilo 51 % detí na tvorbu textu a 45 % na preklady.
✅ Generovanie textu, nápadov a príbehov
ChatGPT je skvelý na podporu rozvoja kreativity. Má dieťa rado rozprávku, ktorá nemá druhý diel, ale zaujíma ho, ako by príbeh mohol pokračovať? Môžete si spolu nechať vygenerovať pokračovanie alebo pracovať na rozprávke, kde bude dieťa hlavným hrdinom.
A keď sa dieťa nudí? Navrhnite, nech skúša rôzne prompty, napríklad miesto: „Čo mám nakresliť?” podrobnejšie: "Mám červenú, zelenú a žltú pastelku a v kreslení som začiatočník. Daj mi 5 nápadov, čo môžem s týmito možnosťami nakresliť."
Okrem toho tiež generuje otázky. Či už ich dieťa využije pri učení („Vygeneruj 5 otázok, ktoré môžu byť na písomke z biológie pre piatu triedu, téma: ľudské telo."), alebo keď si píše denník a nemá sa od čoho odraziť („Polož mi 3 otázky, na ktoré sa môžem rozpísať do denníka.“).
✅ Pomoc s organizáciou času
Chce dieťa veľkú narodeninovú oslavu? S AI mu môžete ukázať, ako si ju naplánovať: pre koľko ľudí bude potrebovať aké občerstvenie, ako môže vyzerať program a podobne. Navrhne vám aj náhradný plán do zlého počasia.
Neváhajte túto možnosť využiť aj pri učení. Keď má dieťa problémy s učením alebo sa mu nechce, navrhnite akčné kroky. Ak má už len 5 hodín naučiť sa na písomku, zadajte ChatGPT, nech vám pomôže vytvoriť realistický plán učenia a dané učivo rozdelí na časti tak, aby dieťa vedelo to najdôležitejšie.
✅ Zjednodušené vysvetlenie zložitých konceptov
Keď na vás deti majú otázky napríklad ohľadom fungovania sveta, môžete spoločne vyhľadať odpoveď. Samozrejme by to nemalo byť tak, že s každým "prečo" dieťa pošlite za AI – ale je užitočné, aby sa naučilo, akým spôsobom má klásť otázky a hľadať odpovede.
Môžete si tiež vyžiadať zjednodušený formát pri vysvetlení tém, ktorým dieťa nerozumie. ChatGPT mu pomôže od prvej chvíle chápať zložitejšie súvislosti a kontext. Vďaka tomu môže zmierniť strach z predmetov, ktoré dieťaťu nejdú, umožnia mu predstaviť si učivo, a teda si ho aj lepšie zapamätať.

Ondrej Kubovič
špecialista na digitálnu bezpečnosť ESET
AI vie byť pri učení užitočná, pomôže s vysvetlením pojmov, generovaním príkladov, opakovaním učiva či vytváraním prehľadov. Je to dobrý doplnok, najmä pri samostatnej práci alebo pri domácich úlohách. Má totiž nekonečnú trpezlivosť a dokáže veci vysvetliť sto rôznymi spôsobmi tak, aby to bolo najvhodnejšie pre daného používateľa.
Práve v individualizácii obsahu spočíva jej veľká výhoda, dokáže sa prispôsobiť tempu, štýlu učenia aj úrovni vedomostí konkrétneho žiaka, čo je pre učiteľov pri väčšom počte žiakov náročnejšie.
Práve v individualizácii obsahu spočíva jej veľká výhoda, dokáže sa prispôsobiť tempu, štýlu učenia aj úrovni vedomostí konkrétneho žiaka, čo je pre učiteľov pri väčšom počte žiakov náročnejšie.
✅ Zhrnutie dlhšieho textu
Keď dieťa dostane za úlohu prečítať si dlhší text, kapitolu v učebnici alebo prezentáciu, ChatGPT mu pomôže text zhrnúť. Napríklad v štýle: „Prepíš tento text tak, aby mu rozumelo desaťročné dieťa.“. Prípadne: „Zhrň mi tento text do odrážok, ktoré vystihnú hlavnú myšlienku.”
Vďaka tomu sa dieťa naučí rýchlejšie nájsť podstatné informácie a pre začiatok sa nezahltí zbytočnými detailmi.
✅ Precvičovanie jazykov zábavnou formou
Vďaka ChatGPT sa deti môžu začať učiť jazyk od základov a v súvislosti s témami, ktoré ich zaujímajú. Stačí si vybrať, či chcete rozvíjať slovnú zásobu alebo trebárs viesť dialógy. Na reálne naučenie sa cudzieho jazyka to ale úplne nestačí a vždy je lepšie to brať len ako zábavný doplnok ku doučovaniu so skutočným lektorom.
Na čo si dať pozor?
Rovnako ako samotné technológie, aj generatívne AI sú dobrý sluha, ale zlý pán. A to platí dvojnásobne u detí, ktoré nemusia mať plné pochopenie pre to, ako tieto nástroje fungujú a nedokážu vyhodnotiť riziká. Preto ich vopred informujte o nasledujúcich nevhodných príkladoch, na ktoré je lepšie ChatGPT nepoužívať a vysvetlite, prečo to tak je.

Ondrej Kubovič
špecialista na digitálnu bezpečnosť ESET
AI modely môžu generovať nepresné, neúplné alebo vymyslené odpovede. Nehodia sa na vyhľadávanie najnovších informácií, právne rady, zdravotné odporúčania ani spracovanie dôverných údajov.
Mnoho ľudí ich využíva aj ako náhradu priateľov, partnerov či dokonca psychoterapeutov, bez toho aby si uvedomovali či pripúšťali, že model môže pochybiť a snaží sa za každú cenu vyhovieť používateľovi. To môže spôsobiť, že deti, mladí ľudia, ale aj zraniteľnejší dospelí stratia kontakt s reálnym prostredím a spoločnosťou a vymenia ich za „dokonalých“ a nekritických AI spoločníkov či partnerov.
Mnoho ľudí ich využíva aj ako náhradu priateľov, partnerov či dokonca psychoterapeutov, bez toho aby si uvedomovali či pripúšťali, že model môže pochybiť a snaží sa za každú cenu vyhovieť používateľovi. To môže spôsobiť, že deti, mladí ľudia, ale aj zraniteľnejší dospelí stratia kontakt s reálnym prostredím a spoločnosťou a vymenia ich za „dokonalých“ a nekritických AI spoločníkov či partnerov.
❌ ChatGPT nie je kamarát ani terapeut
Aj keď sa môže zdať, že vám rozumie viac než ktokoľvek iný, ChatGPT nedokáže chápať vaše emócie. Má silnú tendenciu pre vás vytvoriť odpoveď, ktorá s vami súhlasí alebo vás uspokojí. Nebude sa s vami hádať a niekedy vás ani neopraví, aj keď sa mýlite.
Podľa štúdie z roku 2025 môže neúmyselne posilňovať bludné presvedčenia a skreslené predstavy. Zatiaľ čo skúsený terapeut by sa snažil viesť človeka k väčšiemu nadhľadu a realistickému pohľadu na situáciu, model môže potvrdiť škodlivé myšlienkové vzorce, napríklad formou súhlasu alebo pochvaly.
❌ Vymýšľa si zdroje a fakty
Jedna vec, v ktorej je ChatGPT notoricky nedokonalý, je poskytovanie zdrojov pre svoje tvrdenia. Nezabudnite na jeho účel – generovanie textu. Aj keď vám vygeneruje pravdivú odpoveď, mnohokrát ju nedokáže podložiť, a skrátka si pre ňu vygeneruje fiktívny zdroj namiesto toho, aby vám povedal, že takýto zdroj nepozná alebo neexistuje.
Preto od ChatGPT nechcite generovať zdroje na podloženie svojich tvrdení, prípadne vygenerované zdroje nepoužívajte bez toho, aby ste si skontrolovali, či zdroj existuje a je fakticky správny.
Vedeli ste, že?
Podľa štúdie z roku 2023, ktorá skúmala správnosť zdrojov vygenerovaných ChatGPT, bolo 47 % vymyslených, 46 % existovalo, ale údaje obsahovali nepresnosti, a iba 7 % bolo úplne autentických a presných. Keďže štúdia vznikla v začiatkoch ChatGPT, v dnešnej dobe môže byť presnosť vďaka vývoju technológie odlišná.
❌ Nepresné informácie
Tým, že dokáže vygenerovať veľmi dobre napísaný text, vo vás môže ľahko vyvolať nesprávny dojem, že všetky uvedené informácie sú pravdivé.
Rovnako tak nedokáže úplne rozlíšiť medzi správnym/nesprávnym. Keď mu napríklad pošlete text a spýtate sa, „Je všetko v tomto texte správne?”, môže sa stať, že vypichne nedôležité chyby a tie väčšie odignoruje, alebo skrátka nebude schopný spoľahlivo zhodnotiť váš text – pretože, opäť, nemyslí sám za seba, iba generuje odpovede.

Ondrej Kubovič
špecialista na digitálnu bezpečnosť ESET
Mnoho rodičov aj detí si o umelej inteligencii myslí, že je „vševediaca“, spoľahlivá a poskytuje overené informácie. Tento predpoklad je veľmi rozšírený a zároveň veľmi nepresný. Modely ako napríklad ChatGPT totiž nepracujú so znalosťou reality, ale na princípe matematickej pravdepodobnosti pri dopĺňaní slov, teda generujú odpovede na základe vzorcov naučených z obrovského množstva dát.
Ľudia tiež majú často tendenciu pripisovať AI schopnosti, vlastnosti a empatiu človeka, čo vedie k slepej dôvere. Tento predpoklad je nebezpečný najmä v prípade detí, ktoré ešte len rozvíjajú schopnosti kritického myslenia. Preto je dôležité deťom (aj dospelým) vysvetľovať, že AI je len výkonný, no nedokonalý nástroj, ktorý musí byť vždy doplnený ľudským overením a prísnym posúdením vygenerovaného materiálu.
Ľudia tiež majú často tendenciu pripisovať AI schopnosti, vlastnosti a empatiu človeka, čo vedie k slepej dôvere. Tento predpoklad je nebezpečný najmä v prípade detí, ktoré ešte len rozvíjajú schopnosti kritického myslenia. Preto je dôležité deťom (aj dospelým) vysvetľovať, že AI je len výkonný, no nedokonalý nástroj, ktorý musí byť vždy doplnený ľudským overením a prísnym posúdením vygenerovaného materiálu.
❌ Obmedzené informácie
ChatGPT u svojich odpovedí vychádza z dát, ktoré mu tvorcovia poskytli. Tieto dáta nie sú úplné ani neutrálne a môžu byť do istej miery predpojaté. Problém môže byť napríklad v presnosti informácií týkajúcich sa menších trhov, o ktorých nemá dostatok dát, medzi ktoré patrí aj Slovensko.
Zaujatosť môže byť horšia aj vzhľadom na to, akým spôsobom pokladáte otázky. Preto sa nepýtajte na sugestívne otázky typu: „Je zmrzlina zlá pre zdravie?” alebo „Je zmrzlina dobrá pre zdravie?”, ale pokladajte otázky neutrálne: „Aký vplyv má zmrzlina na zdravie?”
Zaujatosť môže byť horšia aj vzhľadom na to, akým spôsobom pokladáte otázky. Preto sa nepýtajte na sugestívne otázky typu: „Je zmrzlina zlá pre zdravie?” alebo „Je zmrzlina dobrá pre zdravie?”, ale pokladajte otázky neutrálne: „Aký vplyv má zmrzlina na zdravie?”
Naučte deti správne používať ChatGPT
Už poznáte prípady dobrého aj menej vhodného použitia ChatGPT. Teraz sa ale pozrime na to, ako konkrétne naučiť deti s ChatGPT pracovať.
- Skúšajte si rôzne spôsoby, ako formulovať jeden prompt. Vidieť, ako rôzne výsledky môžete získať ľahkým pozmenením promptu, vás môže veľa naučiť o tom, ako správne klásť otázky.
- Pozor na súkromie. Podobne ako u sociálnych sietí platí pravidlo, nezdieľajte čokoľvek, čo by mohlo byť zneužité.

Ondrej Kubovič
špecialista na digitálnu bezpečnosť ESET
Rodičia by mali deťom vysvetliť, že do AI nástrojov nepatria žiadne osobné ani inak citlivé údaje: či už ide o celé meno, adresu, školské informácie, videá, fotografie, doklady alebo čokoľvek, čo by mohlo identifikovať ich samých alebo rodinu.
Umelá inteligencia môže tieto informácie ukladať, spracúvať alebo použiť pri ďalšom trénovaní modelov, a hoci to nemusí byť úmyselne zneužité, dieťa stráca kontrolu nad tým, kam údaje putujú.
Rodičia by zároveň mali vo všeobecnosti zabezpečiť samotné zariadenia detí kvalitným bezpečnostným softvérom, zabezpečiť účty silnými heslami, dvojfaktorovou autentifikáciu a pravidelne tieto nástroje aktualizovať.
Umelá inteligencia môže tieto informácie ukladať, spracúvať alebo použiť pri ďalšom trénovaní modelov, a hoci to nemusí byť úmyselne zneužité, dieťa stráca kontrolu nad tým, kam údaje putujú.
Rodičia by zároveň mali vo všeobecnosti zabezpečiť samotné zariadenia detí kvalitným bezpečnostným softvérom, zabezpečiť účty silnými heslami, dvojfaktorovou autentifikáciu a pravidelne tieto nástroje aktualizovať.
- Žiadne kopírovanie a vkladanie odpovedí. Veďte deti k čítaniu s porozumením. Nie, že si nechajú vygenerovať odpoveď a bez prečítania ju skopírujú na hotové použitie. Mali by vygenerovaný text vedieť kriticky zhodnotiť a pochopiť.
- Neodfláknite písanie promptov. Premyslite si, ako získať výsledok, ktorý potrebujete. Je dôležité deti naučiť, že čím lepšie a konkrétnejšie otázku položia, tým lepšiu a užitočnejšiu odpoveď získajú.
Ako písať prompty?
- Upresnite kontext. Nehovorte len, „Zhrň mi tému mliečnej sústavy.”, ale napr. „Zhrň tému mliečnej sústavy žiakovi 1. triedy.”
- Zadávajte AI rolu. Namiesto všeobecných zadaní postavte AI do konkrétneho uhla pohľadu. Je veľký rozdiel napísať: „Si profesionálny spisovateľ kníh pre deti, vymysli kreatívny príbeh.” oproti: „Si 12-ročné dieťa, vymysli kreatívny príbeh.”
- Pridajte obmedzenia a pravidlá. Môžete zakázať použitie cudzích slov alebo dať limit na určitú dĺžku, napríklad: „Vysvetli mi fotosyntézu jednoducho a krátko, v 1 až 2 vetách.”
- Doplňte cieľ. Je cieľom vygenerovať text na sloh v plynulej slovenčine, vytvoriť zábavný a ľahko zapamätateľný príhovor k prezentácii alebo súhrn, vďaka ktorému má dieťa pochopiť zložitejšiu tému?
- Uveďte žiadaný formát. Niekedy sa vám bude viac ako obyčajný text hodiť tabuľka, zoznam s odrážkami alebo graf.

Ondrej Kubovič
špecialista na digitálnu bezpečnosť ESET
Najlepšie výsledky vznikajú vtedy, keď sa AI používa ako doplnok, a nie ako náhrada. Ak s ňou dieťa pracuje pod dohľadom rodiča alebo učiteľa, ktorý mu pomôže rozlíšiť správne odpovede od chybných, môže byť jej využitie veľmi prínosné. No bez ľudského vedenia a spätnej väzby jej schopnosti zostávajú obmedzené.
Rodičia by mali s deťmi hovoriť o rizikách halucinácií AI modelov, ale tiež online manipulácie a o potrebe kriticky rozmýšľať nad tým, čo AI nástroje ponúkajú ako odpovede. Vďaka tomu budú deti pripravené pristupovať k technológiám opatrnejšie, zodpovedne a s väčším porozumením.
Rodičia by mali s deťmi hovoriť o rizikách halucinácií AI modelov, ale tiež online manipulácie a o potrebe kriticky rozmýšľať nad tým, čo AI nástroje ponúkajú ako odpovede. Vďaka tomu budú deti pripravené pristupovať k technológiám opatrnejšie, zodpovedne a s väčším porozumením.
A čo ďalej? Dodržujte spolu pravidlá a buďte vzorom
Deti sa od nás učia nielen tým, čo im vysvetlíme, ale aj tým, ako technológie sami používame. Ak chcete, aby s AI nástrojmi pracovali rozumne, buďte vzorom, po ktorom môžu opakovať. Prejdite si spolu naše odporúčania na prácu s AI a vytvorte si pravidlá na používanie.
Ak si sami nie ste istí, ako s dieťaťom AI preskúmavať, učte sa o nej z kvalitných zdrojov. Portál Bezpečne na nete ponúka množstvo materiálov pre deti aj dospelých, ktoré rozšíria vaše povedomie o digitálnej bezpečnosti: či už ide o články alebo animované seriály Hey Pug! (8+), Animália (8+) alebo Elias medzi dvoma svetmi (11+).
A ak chcete zaistiť deťom kvalitné vzdelávanie tak, aby domácim úlohám a učivu naozaj rozumeli a nemuseli slepo kopírovať AI odpovede, nájdite si doučovateľa. Pomôže dieťaťu nielen s učením samotným, ale podporí rozvoj kritického myslenia.
Aký je váš názor na AI? Povedzte nám ho v komentároch na Facebooku či na Instagrame!

Ondrej Kubovič
špecialista na digitálnu bezpečnosť ESET
AI nedokáže nahradiť učiteľa. Chýba jej porozumenie širšiemu kontextu – napríklad rodinnému zázemiu žiaka, jeho sociálnej situácii, špecifickým poruchám učenia (ako ADHD, dyslexia, dysgrafia) či aktuálnemu psychickému rozpoloženiu. Učiteľ vie rozpoznať, keď dieťa nerozumie, vie ho povzbudiť, klásť mu otázky a predovšetkým budovať vzťah, čo je pre učenie zásadné.